ИПБ до Терзиев: Системен провал в управлението на пътната безопасност в София, нужни са реформи

06.10.2025 13:55

Институтът за пътна безопасност (ИПБ) изпрати официално становище до кмета на София Васил Терзиев, в което алармира за системен провал в управлението на пътната безопасност в столицата.

Данните показват тревожно увеличение на загиналите в пътнотранспортни произшествия с близо 35% за първите девет месеца на 2025 г., което поставя София в центъра на нарастваща пътна криза и изисква незабавни реформи и поемане на реална отговорност от общинската власт.

„Експертите на Института за пътна безопасност извършиха цялостен анализ на всички инфраструктурни проекти, реализирани от Столична община през последните две години. Изводите са крайно тревожни:

• Грешно изчислени количествено-стойностни сметки (КСС) — във всички обекти се наблюдават завишения на цените от 20% до 70%, често без обективно обоснование.“, пише още в становището.

Ето становището на Института за пътна безопасност до кметът на София васил Терзиев: 

„До
Г-н ВАСИЛ ТЕРЗИЕВ
Кмет на Столична община

Относно:
Системен провал в управлението на пътната безопасност в София и необходимост от спешни реформи

СТАНОВИЩЕ
на Института за пътна безопасност

Уважаеми г-н Терзиев,
Столицата на България се намира в пътнотранспортна криза с човешко измерение, която изисква спешна и решителна намеса. София е градът с най-висок ръст на загинали в ПТП в страната. За първите девет месеца на 2025 г. жертвите на пътя са 31 души, а ранените — 652. За сравнение, през същия период на 2024 г. загиналите са били 23, а ранените — 645. Това представлява увеличение на броя на загиналите с близо 35%.

Тези данни категорично противоречат на поетия от Вас ангажимент по време на предизборната кампания — да координирате работата на отговорните институции и да намалите броя на жертвите с 10%. Резултатите показват не просто неизпълнение, а драматично отдалечаване от заявените цели.

Основни причини за провала

1. Управленски хаос

През последните две години в Столична община липсва последователна и професионална политика в сферата на транспорта и пътната безопасност. Липсата на ресорни зам.-кметове, честите смени на кадри и неспособността за ефективно координиране между звената водят до институционална парализа.

2. Бягство от отговорност

Вместо да се предприемат конкретни действия, се търсят оправдания и се обвиняват предишни управления. В същото време продължава системната неспособност да се управлява риска от ПТП.

3. Пълен провал в управлението на инфраструктурни проекти

Всички значими ремонти (бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Опълченска“, бул. „Стамболийски“, ул. „Рожен“ и др.) предизвикаха протести на гражданите поради лоша организация, липса на координация и неадекватни решения. Създават се нови рискове вместо да се решават съществуващите проблеми.

4. Липса на ефективна координация с Пътна полиция

Наблюдава се формално сътрудничество без реален обмен на информация и без обща стратегия за превенция.

5. Имитация на анализ и контрол върху трафика

Управлението на трафика продължава да бъде базирано на остарели модели и непрофесионални „решения“, които често влошават безопасността.

Заключения от направен анализ

Експертите на Института за пътна безопасност извършиха цялостен анализ на всички инфраструктурни проекти, реализирани от Столична община през последните две години. Изводите са крайно тревожни:

• Грешно изчислени количествено-стойностни сметки (КСС) — във всички обекти се наблюдават завишения на цените от 20% до 70%, често без обективно обоснование.

• Включване на ненужни строително-монтажни дейности, които водят до неефективно изразходване на публични средства.

• Одитите по пътна безопасност категорично посочват стотици дефицити, които се игнорират от отговорните лица в общината, без да се предприемат корекции по проектите.

Препоръки

Във връзка с гореизложеното, Институтът за пътна безопасност настоява за следното:

1. Незабавна проверка от страна на Агенцията за държавна финансова инспекция и ДНСК на всички инфраструктурни проекти с оглед коректността на КСС и законосъобразността на строителните дейности.

2. Възстановяване на Консултативния съвет по безопасност на движението по пътищата към Столична община.

3. Въвеждане на механизъм за извънсистемен граждански контрол, с участие на неправителствени организации и експертната общност.

4. Провеждане на обещаните кадрови и структурни реформи, които Вие заявявахте многократно преди да поемете управлението на София.

Уважаеми г-н Кмете,

Пътната безопасност не е въпрос на политически комфорт, а на човешки животи. Данните са безпощадни. Времето за оправдания изтече. Очакваме от Вас действия, не декларации.

С уважение,

Институт за пътна безопасност“

Източник: epicenter.bg

България
Подобни  

Средният размер на водещата пенсия за октомври достига 910 лева

06.10.2025 16:16    

Средният размер на водещата пенсия без добавки за месец октомври д

Четвъртият форум на главните прокурори от балканските страни призова за обща работа и сътрудничество

Престъпността и престъпните мрежи никога не са били по-дигитални, по-трансгранични или по-международни. Затова срещи като този форум са толкова важ

Турция цели да укрепи енергийната си сигурност в дългосрочен план - 20-30 години

Турският президент Реджеп Тайип Ердоган заяви, че споразумението, подписано със САЩ за мирна ядрена енергия, предвижда сътрудничество в разработван

Минималната заплата от 620 евро раздели бизнес и синдикати

Бизнесът и синдикатите не постигнаха съгласие за новия размер на минималната работна заплата за 2026 година. Проектът за постановление на Министерс