Директорът на Института за пътна безопасност инж. Богдан Милчев изпрати тревожен сигнал за порочна обществена поръчка до премиера Росен Желязков. Ето какво пишат от неправителствената организация:
"Уважаеми г-н Желязков,
Институтът за пътна безопасност настоява да прекратите обществена поръчка № 00752-2025-0042 от страна на Министерството на вътрешните работи (МВР), чрез която се предвижда закупуване на 1000 автомобила и 285 мотоциклета на обща стойност над 126 милиона лева. Тези средства не идват от бюджета на МВР, а от Фонд „Пътна безопасност“, който се финансира от глобите на българските граждани и има една единствена цел – реално повишаване на безопасността на движението по пътищата.
Само че фактите сочат друго:
• През миналата година от същия фонд бяха закупени още 463 автомобила;
• Така за две години “Пътна полиция” придобива над 1740 МПС – индустриално количество, което е в пълно несъответствие с реалните нужди;
• Общият състав на “Пътна полиция” е 1710 души в цялата страна. На практика това означава по едно МПС за всеки служител;
• Дежурните екипи на смяна не надвишават 150, а пътните полицаи, които карат мотоциклети, са под 100;
• Над 400 от новите коли са 4x4, което показва, че ще бъдат пренасочени и към други служби на МВР, което е в разрез с предназначението на Фонда.
Още по-тревожно е, че поръчката се възлага чрез пряко договаряне, без открит конкурс и обществено обсъждане. Това е подход, който изключва прозрачност и повишава съмненията в злоупотреба.
Важно е да отбележим, че Сметната палата вече извършва одит на разходването на средствата от Фонда, което е показателно за сериозни съмнения относно законността и целесъобразността на тези действия.
Уважаеми г-н Министър-председател,
Призоваваме Ви:
1. Да прекратите незабавно обществената поръчка № 00752-2025-0042;
2. Да изчакате резултатите от одита на Сметната палата, преди да бъдат похарчени още средства от Фонда;
3. Да инициирате широк обществен и експертен дебат за това как да се използват парите от глоби, така че те да доведат до истинско намаляване на пътнотранспортния травматизъм, а не до подмяна на автопарка на МВР.
Парите на гражданите трябва да се използват по предназначение, прозрачно и с грижа за обществения интерес. Институтът за пътна безопасност ще продължи да следи случая и ще информира както българските, така и европейските институции.