ИПБ: Рецепта за злоупотреби се дава на общините с новия Закон за движение по пътищата

28.07.2025 11:40

Институтът за пътна безопасност настоява президентът Румен Радев да упражни правото си на вето върху приетия на второ четене общ законопроект за промени в Закон за движение по пътищата. 

С част от приетите изменения общинските камери и камерите на тол системата ще следят за превишена скорост. Според приетите разпоредби остана непроменена максималната скорост за автомобили по магистралите от 140 км/ч, а на скоростен път – 120 км/ч.

От Института за пътна безопасност настояват за връщането на закона за ново обсъждане и са изпратили своя анализ на президента Румен Радев. 

В становището си от института посочват, че последните промени в Закона за движението по пътищата (ЗДвП), приети от Народното събрание, "не са реформа, а опасен законодателен експеримент за сметка на всички български граждани. Вместо да решат натрупаните с години проблеми, тези текстове създават нови абсурди, които превръщат закона в капан за шофьорите и в източник на приходи за администрацията". Относно въведеното понятие „Средна скорост“ от института заявяват, че понятието е "неясно" и по същество е източник на "сигурни глоби". 

В анализа се изтъква, че се въвежда санкция за превишаване на т.нар. "средна скорост" в "определен участък от пътя", като въпросната разпоредба била "съзнателно недописана и създава огромна правна несигурност".  Според Института за пътна безопасност законът не казва кой и как ще определя тези участъци, как ще бъдат обозначавани те, за да знаят водачите, че са в зона за контрол, как ще се изчислява допустимата средна скорост, ако в участъка има няколко различни ограничения (например 90 км/ч, после 60 км/ч заради ремонт, после пак 90 км/ч). 

От Института за пътна безопасност се посочват, че законът дава право на общините да поставят собствени камери и да прибират 50% от събраните глоби и изтъкват, че това е "рецепта за злоупотреби, защото създава пряк финансов стимул за общините", без да се подобрява пътната безопасност и настояват, че докато никой не носи отговорност за лошите пътища, липсващата маркировка и неадекватната сигнализация, вината ще продължава да се прехвърля единствено върху шофьора.

Източник: БТА

Източник: epicenter.bg

България
Подобни  

Желязков за Радев: Няма да коментирам от Кишинев "пловдивски сказки"

28.07.2025 18:47    

Няма да коментирам от Кишинев "пловдивски сказки". Това каза пред

Запорираха сметките на Община Варна заради иск за 2,7 млн. лева

Запорираха сметките на Община Варна, докато не бъдат извършени плащания по предявен иск от собственик на имот за 2.7 млн. лева за пропуснати ползи.

Министър Иванов прави първата копка на мащабни ремонти в Йоаким Груево

Министър Иван Иванов ще направи първа копка на проект за обновяване на улици и водопровод в село Йоаким Груево, община Стамболийски, съобщиха от МР

„Ледникът на Страшния съд“ се разпада, градове може да потънат

Антарктида крие една от най-големите климатични заплахи на планетата – ледникът Туейтс. Прозвището му не е случайно: наричан „ледникът на Страшния